• ایران
  • 1403/7/27
news-d336f8808c.jpg
فولاد 📌 پایان خواب تابستانی بازار فولاد

📌 پایان خواب تابستانی بازار فولاد

 

با توجه به احتمال قطعی گاز د‏‏‌ر ماه‌های آینده، کارخانه‏‏‌های فولادی در مهرماه با حداکثر توان خود محصول تولید می‌کنند تا بتوانند با افزایش صادرات، عقب‌افتادگی فصل تابستان را تا حدودی جبران کنند.
بعد از پایان قطعی برق در واحدهای فولادی، دوماه ابتدایی فصل پاییز زمان مناسبی برای جبران عقب‌افتادگی کارخانه‌‌‌های فولادی است و با توجه به افزایش میزان تولید شمش و سایر محصولات زنجیره فولاد، در بازار مازاد عرضه وجود دارد.

از این‌رو میزان صادرات نیز در این بازه زمانی افزایش می‌‌‌یابد. به عبارت بهتر فعالان فولادی در تلاش هستند تا پیش از آغاز قطعی گاز، عقب‌ماندگی ناشی از قطع برق را جبران کنند و ذخایر انبارها را افزایش دهند.

این در حالی رقم می‌‌‌خورد که در عرضه داخلی بازارسازی را رعایت می‌کنند، بنابراین قیمت با تغییر چندانی مواجه نشده است. بررسی بازار مقاطع طویل طی هفته گذشته نشان می‌دهد که همچنان در عرضه معضل وجود دارد و انبار واحدهای نورد خالی از محصول شده است. با این حال، مشکل کمبود نقدینگی اجازه حرکت به بازار را نمی‌‌‌دهد.

تشدید تنش در منطقه خاورمیانه موجب رشد نرخ ارز در بازار آزاد شد و طی هفته گذشته بازار فولاد نسبت به نرخ ارز حساسیت نشان داد، اما وضعیت تقاضا و همچنین محدودیت نقدینگی اجازه افزایش قیمت انواع محصولات فولادی به‌ویژه شمش را نمی‌‌‌دهد.

از طرفی طبق سال‌های گذشته پیش‌بینی می‌شود که طی ماه‌های آینده واحدهای فعال در زنجیره فولاد با معضل قطعی گاز مواجه ‌‌‌شوند و میزان تولید به مدت سه‌ماه مجددا کاهشی شود.


افزایش میزان معاملات شمش بعد از پنج‌هفته
بررسی تالار صنعتی و معدنی بورس‌کالای ایران طی بازه زمانی ۱۴ تا ۱۸مهرماه نشان می‌دهد، این بازار میزبان ۲۹۸‌هزار و ۴۷۵تن انواع شمش بود که با تقاضای ۴۳۳‌هزار و ۴۹۵تنی مواجه شد و از این میزان ۱۹۲‌هزار و ۹۰۰تن با میانگین قیمت معاملاتی ۲۲‌هزار و ۳۵۸تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رسید.

به عبارت بهتر در هفته سوم مهرماه ۶۵‌درصد از شمش‌‌‌های عرضه‌شده مورد معامله قرار گرفت که بیشترین حجم معاملات بعد از پنج‌هفته به حساب می‌‌‌آید.

مقایسه حجم عرضه و معاملات شمش طی هفته‌های سوم و چهارم مهرماه سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که طی هفته جاری میزان عرضه شمش ۸.۵‌درصد کاهش داشته و این در حالی است که حجم تقاضا طی دوهفته متوالی ۱۷.۵‌درصد با رشد همراه بوده و حجم معاملات نیز در مدت مورد بررسی افت ۶درصدی را به ثبت رسانده است.

بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که برخلاف افزایش نرخ ارز، میانگین قیمت موزون معاملات طی هفته جاری نسبت به هفته گذشته کاهش ۰.۰۲درصدی را به ثبت رسانده است.

این در حالی است که میانگین قیمت معاملات آهن اسفنجی در هفته سوم پاییز نسبت به هفته پیش از آن ۲۰۱‌درصد افزایش داشته و به سطح ۱۲‌هزار و ۷۱۴تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است.

رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران در روز چهارشنبه ۱۸ مهرماه میزبان ۱۵۹‌هزار و ۷۸۹تن انواع میلگرد بود که با تقاضای ۵۷‌هزار و ۷۹۸تنی مواجه شد و تا لحظه تنظیم این گزارش ۳۱‌هزار و ۹۵۷تن میلگرد با میانگین قیمت ۲۵‌هزار و ۴۸۴تومان به ازای هر کیلوگرم مورد معامله قرار گرفت.

مقایسه بازار فیزیکی میلگرد طی دوهفته متوالی نشان می‌دهد که حجم عرضه و معاملات این محصول به ترتیب ۳۱‌درصد و ۷۳‌درصد کاهش داشته است و این در حالی است که قیمت پایه میلگرد در هفته سوم پاییز نسبت به هفته پیش از آن کاهش ۰.۵درصدی را به ثبت رسانده است.

بررسی وضعیت تالار فیزیکی بورس‌کالای ایران نشان می‌دهد که واحدهای نورد همچنان با معضل کمبود نقدینگی مواجه هستند و عملا این محصول تقاضا ندارد و به نوعی مازاد عرضه در بازار وجود دارد که موجب شده است صادرات افزایش یابد.

 

🔹منبع: پایگاه خبری فولادخبر

 

🔹ادامه خبر هارا در سایت فولاد خبر بخوانید

 

https://fooladkhabar.ir/

خبرهای مرتبط

نظرات

دیدگاهی برای این خبر ارسال نشده است.

ارسال دیدگاه

news
جای تبلیغات شما اینجاست
news
جای تبلیغات شما اینجاست
news
جای تبلیغات شما اینجاست
news
جای تبلیغات شما اینجاست
news
جای تبلیغات شما اینجاست
news
جای تبلیغات شما اینجاست